Bagaimana Cerita Disebalik "Trash Dove" Yang Kini Viral Di Medsos Facebook

Mas warsito,Burung ungu ini sebenarnya datang dari mana? Kenapa Tiba-tiba newsfeed Facebook dibanjiri stiker burung ungu yang buat 'head banging' tanpa rasa capek.
Stiker yang dinamakan 'Trash Dove' ini dibuat oleh illustrator dari US, Syd Weiler dan bisa di download penghujung Januari 2017.

'Thrash Dove' ini mulai terkenal seantero dunia apabila munculnya video GIF yang menggabungkan aksi-aksi 'head banging' burung ini dengan aksi 'dancing cat' yang juga menjadi salah satu stiker di Facebook.
Video yang dihasilkan oleh pengguna facebook di negara Thailand itu mendapatkan lebih 4 juta view sejak disiarkan awal Februari ini. KeMungkin ini adalah awal fenomena mula merebak ke negara Malaysia.

Syd Weiler mendapatkan ilham menghasilkan stiker ini ketika dia melawat Minneapolis. Di saat beliau duduk-duduk di tepi kolam di sana, beliau melihat burung merpati yang banyak di situ.

Sebenarnya Beliau tidak pernah menyangka, burung merpati mempunyai karakter yang melucukan. Dia memerhatikan bagaimana sikap burung-burung ini ketika sedang mencari makan. Ada yang sedang  mematuk roti dan 'menyarungkan' kepalanya ke dalam kotak kertas ketika mengais untuk  mencari makanan.

Jika anda perhatikan dengan seksama,dari salah satu stiker burung ini ada yang  memegang bendera Thailand. Syd Weiler menghasilkannya sebagai sebuah tanda terima kasihnya kepada rakyat Thailand yang mempopularkan watak 'Trash Dove'.

Dalam 'kegemesanya' watak 'merpati sampah' ni, ada juga yang mulai melancarkan kampanye meminta Facebook untuk melarang penggunaannya. Kononnya katanya, ia mengganggu 'perasaan' mereka terutamanya jika digunakan di bahagian komen.
Dan sampai saat  ini Facebook masih belum mengambil tindakan apa-apa .

0 Response to "Bagaimana Cerita Disebalik "Trash Dove" Yang Kini Viral Di Medsos Facebook"

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel